1. Ознайомтеся з теоретичним матеріалом.
2. Прийміть запрошення взяти участь у роботі групи seminar_analiz, яке кожен учасник отримає на поштову скриньку поштового сервісу Google.
3. Користуючись аккаунтом Google, зайдіть до групи учасників семінару seminar_analiz та візміть участь у обговоренні теми форуму. Інструкція щодо роботи з сервісом Групи Google ТУТ.
1. Загальна характеристика аналітичної діяльності управлінця
Всілякі утруднення в управлінні нерідко приписують випадковим,
тимчасовим, лежачим на поверхні причинам,
а насправді вони мають глибинні закономірності.
Одна з них полягає в тому, що науковість і ефективність управління
прямо пропорційні рівню його аналітичного забезпечення.
Знання керуючим об'єкта управління - постулат її теорії.
Інструментом такого пізнання є аналіз.
Ю.А.Конаржевський
тимчасовим, лежачим на поверхні причинам,
а насправді вони мають глибинні закономірності.
Одна з них полягає в тому, що науковість і ефективність управління
прямо пропорційні рівню його аналітичного забезпечення.
Знання керуючим об'єкта управління - постулат її теорії.
Інструментом такого пізнання є аналіз.
Ю.А.Конаржевський
Що таке «аналіз»? Зазвичай термін «аналіз» розглядають у двох контекстах. З одного боку, аналіз – це уявне розчленування об'єкта на елементи, яке дозволяє отримати уявлення про будову досліджуваного об'єкта, його структури, частин, на противагу синтезу; згідно іншій точці зору, аналіз включає в себе і процедури синтезу, у зв'язку з цим аналіз ототожнюють з дослідницькою діяльністю.
Серед функцій управління як видів управлінської діяльності системоутворюючою науковці вважають аналітичну, яка є основою процесу управління освітньою системою. Результати управлінського аналізу є підставою для визначення мети, планування, організаційних форм, способів і засобів виконання управлінських рішень, забезпечують проведення контролю, дозволяють регулювати всі процеси в навчальному закладі.
Рис.1 Аналіз в управлінській діяльності по Коростельову О.О.
Відобразити зміст аналітичної діяльності можна за допомогою класифікації, наприклад, за:
Рис.1 Аналіз в управлінській діяльності по Коростельову О.О.
Відобразити зміст аналітичної діяльності можна за допомогою класифікації, наприклад, за:
- типами об’єктів аналізу (економічний, екологічний, управлінський, соціальний тощо);
- типами науки (політологічний, економічний, історичний, психологічний тощо);
- типами методів (системний, причинно-наслідковий, статистичний, проблемний тощо);
- рівнем пізнання (методологічний, теоретичний, емпіричний);
- місцем у дослідженні (первинний, вторинний).
Технологія аналітичної діяльності управлінця можна представити як послідовність етапів:
1. Визначення мети аналізу.
2. Порівняння фактичних та прогнозованих результатів.
3. Виявлення протиріч.
4. Формулювання можливих причин виявлених протиріч.
5. Пропонування шляхів вирішення проблеми.
6. Формулювання мети і завдань діяльності.
Видів аналітичної діяльності - сотні. Найбільш поширені:
1. Визначення мети аналізу.
2. Порівняння фактичних та прогнозованих результатів.
3. Виявлення протиріч.
4. Формулювання можливих причин виявлених протиріч.
5. Пропонування шляхів вирішення проблеми.
6. Формулювання мети і завдань діяльності.
Видів аналітичної діяльності - сотні. Найбільш поширені:
- проблемний аналіз - усвідомлення сутності специфіки певної проблеми та шляхів її вирішення;
- системний аналіз - послідовність дій з установлення структурних зв'язків між елементами досліджуваної системи
- причинно-наслідковий аналіз - визначення причин, які призвели до виникнення певної ситуації, й наслідків її розгортання;
- праксеологічний (прагматичний) аналіз - осмислення процесу, явища з точки зору більш ефективного використання в практичній діяльності;
- ситуаційний аналіз - сукупність прийомів та методів осмислення структури, умов, факторів, тенденцій розвитку певної ситуації,
Нажаль, за висновками фахівців, на даний момент методологія, методика й
техніка аналітичної діяльності не дуже затребувані в освітній
діяльності, мінімально використовуються у навчальному процесі. Спробуємо загальними зусиллями покращити ситуацію!
Використані джерела:
1. Коростелёв А.А. Определение уровней и качества аналитической деятельности управления на основе технологии анализа результатов работы образовательной системы (ТАРРОС)
2. Ситуационный анализ, или Анатомия кейс-метода / Под ред. Сурмина Ю.П. Киев: Центр инноваций и развития, 2002. С.98-116
3. Коростелёв А.А. Система повышения качества аналитической составляющей профессиональной деятельности руководителей образовательных учреждений: автореф. дис. … докт. пед. наук
1. Коростелёв А.А. Определение уровней и качества аналитической деятельности управления на основе технологии анализа результатов работы образовательной системы (ТАРРОС)
2. Ситуационный анализ, или Анатомия кейс-метода / Под ред. Сурмина Ю.П. Киев: Центр инноваций и развития, 2002. С.98-116
3. Коростелёв А.А. Система повышения качества аналитической составляющей профессиональной деятельности руководителей образовательных учреждений: автореф. дис. … докт. пед. наук
Немає коментарів:
Дописати коментар