Перший етап роботи

 

1. Ознайомтеся з теоретичним матеріалом. 

2. Прийміть запрошення взяти участь у роботі групи seminar_analiz, яке кожен учасник отримає на поштову скриньку поштового сервісу Google.

3. Користуючись аккаунтом Google, зайдіть до групи учасників семінару seminar_analiz та візміть участь у обговоренні теми форуму. Інструкція щодо роботи з сервісом Групи Google ТУТ.

1. Загальна характеристика аналітичної діяльності управлінця 

 

Всілякі утруднення в управлінні нерідко приписують випадковим,
тимчасовим, лежачим на поверхні причинам,
а насправді вони мають глибинні закономірності.
Одна з них полягає в тому, що науковість і ефективність управління
прямо пропорційні рівню його аналітичного забезпечення.
Знання керуючим об'єкта управління - постулат її теорії.
Інструментом такого пізнання є аналіз.


Ю.А.Конаржевський


   Що таке «аналіз»? Зазвичай термін «аналіз» розглядають у двох контекстах. З одного боку, аналіз – це уявне розчленування об'єкта на елементи, яке дозволяє отримати уявлення про будову досліджуваного об'єкта, його структури, частин, на противагу синтезу; згідно іншій точці зору, аналіз включає в себе і процедури синтезу, у зв'язку з цим аналіз ототожнюють з дослідницькою діяльністю.
   Серед функцій управління як видів управлінської діяльності системоутворюючою науковці вважають аналітичну, яка є основою процесу управління освітньою системою. Результати управлінського аналізу є підставою для визначення мети, планування, організаційних форм, способів і засобів виконання управлінських рішень, забезпечують проведення контролю, дозволяють регулювати всі процеси в навчальному закладі.

 
                                                         Рис.1 Аналіз в управлінській діяльності по Коростельову О.О.


   Відобразити зміст аналітичної діяльності можна за допомогою класифікації, наприклад, за:
  • типами об’єктів аналізу (економічний, екологічний, управлінський, соціальний тощо);
  • типами науки (політологічний, економічний, історичний, психологічний тощо); 
  • типами методів (системний, причинно-наслідковий, статистичний, проблемний тощо); 
  • рівнем пізнання (методологічний, теоретичний, емпіричний); 
  • місцем у дослідженні (первинний, вторинний).
   Реалізація аналітичної діяльності відбувається шляхом застосування конкретних методів. Кожен з аналітичних методів являє собою сукупність певних принципів, правил, прийомів і алгоритмів аналітичної діяльності. Аналітичних методів нараховується багато. Серед них: методи декомпозиції, порівняння, аналогії, виключення, закономірностей, метод середнього і відхилень від нього, індукції та дедукції, класифікацій, ранжування, моделювання тощо.
    Технологія аналітичної діяльності управлінця можна представити як послідовність етапів:
1. Визначення мети аналізу.
2. Порівняння фактичних та прогнозованих результатів.
3. Виявлення протиріч.
4. Формулювання можливих причин виявлених протиріч.
5. Пропонування шляхів вирішення проблеми.
6. Формулювання мети і завдань діяльності.

   Видів аналітичної діяльності - сотні. Найбільш поширені: 
  • проблемний аналіз - усвідомлення сутності специфіки певної проблеми та шляхів її вирішення;
  • системний аналіз - послідовність дій з установлення структурних зв'язків між елементами досліджуваної системи
  • причинно-наслідковий аналіз - визначення причин, які призвели до виникнення певної ситуації, й наслідків її розгортання;
  • праксеологічний (прагматичний) аналіз -  осмислення процесу, явища з точки зору більш ефективного використання в практичній діяльності;
  • ситуаційний аналіз - сукупність прийомів та методів осмислення структури, умов, факторів, тенденцій розвитку певної ситуації, 
а також: аксеологічний, прогностичний, рекомендаційний, програмно-цільовий тощо.

   Нажаль, за висновками фахівців, на даний момент методологія, методика й техніка аналітичної діяльності не дуже затребувані в освітній діяльності, мінімально використовуються у навчальному процесі. Спробуємо загальними зусиллями покращити ситуацію!
Використані джерела: 
1. Коростелёв А.А. Определение уровней и качества аналитической деятельности управления на основе технологии анализа результатов работы образовательной системы (ТАРРОС)
2. Ситуационный анализ, или Анатомия кейс-метода / Под ред. Сурмина Ю.П. Киев: Центр инноваций и развития, 2002. С.98-116
3. Коростелёв А.А. Система повышения качества аналитической составляющей профессиональной деятельности руководителей образовательных учреждений: автореф. дис. … докт. пед. наук

Немає коментарів:

Дописати коментар