Четвертий етап роботи

4. Складання аналітичного документу за підсумками моніторингового дослідження.


За підсумками дослідження готується  аналітичний документ у формі звіту або/та довідки.
  Найчастіше звіт є тим кінцевим документом, яким завершується моніторингове дослідження. Його написання ґрунтується на тих даних і узагальненнях, що їх одержали оцінювачі під час моніторингу. При підготовці звіту зазвичай слідують логіці індукції, тобто здійснюють поступове зведення (інтеграцію) отриманих даних у показники. Такий перехід від особливого до загального завершується відповіддю на основну мету (цілі) дослідження. Звіт повинен містити диференційовану інформацію щодо кожного споживача (педагоги, адміністрація, батьки, органи управління освітою тощо).
    На думку Локшиної О.І., в умовах, коли дослідження якості освіти чимале за обсягом та багатопараметричне, доцільно готувати повний звіт, де викладаються концептуальні засади, й одержані результати, робляться аналітичні порівняння тощо. Окремо подається резюме до нього, яке висвітлює узагальнені результати та висновки з відповідними посиланнями на матеріали повного звіту, його таблиці і додатки.
    Звіт не має обмежуватися констатацією наявного стану об’єкта моніторингу. Він мусить місити аналітичні узагальнення, виявлені тенденції і відстеження закономірностей, на підставі яких робляться висновки щодо можливих шляхів розвитку закладу освіти, пропонуються зміни, які слід запровадити в діяльності закладу, визначаються стратегії, за якими його розвиток прогресуватиме. Вони мають рекомендаційний характер і є лише підґрунтям для розробки замовником власної програми розвитку, а не підміняють її.
  
   План аналізу та інтерпретації результатів моніторингового дослідження може відбуватися за таким алгоритмом: узагальнення статистичної інформації, виявлення чинників впливу, виявлення кореляції між чинниками впливу, оцінювання отриманих результатів аналізу, їх інтерпретація, підготовка висновків, формулювання рекомендацій щодо корегувальної роботи, усунення негативних чинників, формування освітньої політики.
    Додаток до звіту містить всі методологічні та методичні документи вивчення або контролю (програму, план, інструментарій, інструкції тощо), а також ті отримані дані (таблиці, графіки, аналізи відвіданих уроків, результати зрізовий робіт тощо), які не увійшли до звіту при відповіді на основні цілі. Ці документи можуть бути з успіхом використані при розробці програми нового дослідження.

Існує певна різниця між аналітичним звітом і довідкою. Аналітична довідка зазвичай містить інформацію з питання або проблеми, що вимагає рішення. Вона складається на основі звіту, обсяг її зазвичай не більше 3 сторінок. Структура довідки ідентична структурі звіту, однак логіка викладу в ній матеріалу як би "перевернута". Якщо у звіті спочатку здійснюється аналіз та інтерпретація отриманих даних, а потім на цій основі робляться висновки, то в довідці кожен пункт викладається у формі висновків і рекомендацій (іноді рекомендації можуть бути винесені і в кінець довідки), а отримані дані наводяться лише для їх підтвердження, ілюстрації. Тому в аналітичній довідці таблиці і графіки не використовуються, а в якості підтвердження беруться найбільш загальні, усереднені числові величини (джерело: http://shkolaserb.ru/kontent/stranicy/shkola7/spravkaLSm.pdf).

Поки що в практиці управління освітою на різних рівнях саме довідка є основним аналітичним документом і має риси звіту.

Примірний зміст довідки 
1 . Вступна частина: 
• предмет вивчення
• терміни вивчення
• тема дослідження
• мета і програма моніторингу
• хто здійснює
• обсяг виконаної роботи

2 . Аналітична частина: 
• загальна характеристика досліджуваного питання; 
• переваги і недоліки його вирішення; 
• чинники або умови, а також причини появи позитивних чи негативних сторін досліджуваного об'єкту чи явища. Встановлення причинно-наслідкових зв'язків, що забезпечують отримання результатів. В цій частині довідки необхідно відповісти на кожне питання програми дослідження.  
3.Заключна частина:
 • узагальнити результати аналізу, зробити висновки; 
• визначити конкретні рекомендації із зазначенням термінів виконання; 
• вказати терміни і форми підбиття підсумків.

4.Підпис укладача довідки, дата складання довідки . 

Довідка може містити додаток : результати анкетування; результати контрольних зрізів; зміст контрольних робіт, тестів; навчально- методичний комплекс з предмета; шепокажчик літератури та інше. (джерело: http://nsportal.ru/detskii-sad/upravlenie-dou/algoritm-sostavleniya-analiticheskoy-spravki ).

Рекомендовані джерела:

1. Локшина, О. Становлення та розвиток моніторингу якості освіти: світовий вимір / О.Локшина // Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи. – К.: КІС, 2004. – С.28-39.
2. Лукіна Т. Види моніторингових досліджень / Т. Лукіна // Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи. – К., К.І.С., 2004. – С.40-47
3. Шишов С. Е., Кальней В. А. Школа: мониторинг качества образования / С.Е Шишов, В.А.Кальней. – М.: Российское пед. общ-во, 2000. – 320 с. 

Немає коментарів:

Дописати коментар